Bezorgbedrijven nemen maatregelen tegen hondenbeten bij pakketbezorgers
Gepubliceerd op 23/07/2025 09:00 in Binnenland
Bezorgbedrijven zoals PostNL, DHL en DPD hebben te maken met een toename van hondenbeten bij pakketbezorgers. Per jaar vinden er meer dan 300 bijtincidenten plaats, waarbij DHL het meest getroffen is.
Een voorbeeld van zo'n bijtincident is dat van bezorger Alex, werkzaam voor DHL. Tijdens het afleveren van een pakket werd hij plotseling aangevallen door een hond, die hem in zijn buik beet en daar bleef hangen. Het baasje moest uiteindelijk ingrijpen om de hond los te krijgen.
Volgens DHL-personeelsdirecteur Maartje Vos is de toename van hondenbeten te wijten aan de groei van online aankopen en de toename van het aantal honden tijdens de coronapandemie. Vorig jaar had DHL te maken met 109 beten, tegenover 62 het jaar ervoor.
Naast fysieke gevolgen zoals verwondingen en plastische chirurgie, zorgen de beten ook voor angst bij de bezorgers. Om dit probleem aan te pakken, worden bezorgers getraind in het omgaan met honden en worden voorzorgsmaatregelen genomen, zoals het dragen van stevige veiligheidsschoenen.
Bedrijven informeren hun personeel ook over huizen met agressieve honden en bijtincidenten, en zetten in op bewustwording bij hondenbezitters. Eigenaren van bijtende honden kunnen hun pakketten niet meer thuis laten bezorgen, maar moeten deze ophalen bij afhaalpunten.
Bezorger Alex, die nog steeds pakketten bezorgt, is na zijn bijtincident extra alert geworden. De hond die hem heeft gebeten is inmiddels afgemaakt. Ondanks de blijvende littekens blijft Alex zijn werk doen met voorzichtigheid.