Experiment met maximumsnelheid op fietspad om ongelukken te verminderen
Gepubliceerd op 11/07/2025 23:00 in Binnenland
Gemeenten mogen experimenteren met maximumsnelheden op fietspaden om het aantal ongelukken te verminderen, zo heeft het demissionair kabinet besloten. Na de experimenten wordt bekeken of de verkeersregels moeten worden aangepast. Dit plan heeft verschillende reacties opgeroepen van belangenorganisaties.
In Amsterdam vinden veel fietsongelukken plaats. Wethouder Melanie van der Horst is positief over het plan, maar benadrukt dat dit niet meteen landelijk moet worden ingevoerd. Vooral in drukke en onveilige gebieden, zoals steden, zou een maximumsnelheid op fietspaden volgens haar zinvol zijn.
De diversiteit in snelheden van vooral e-bikes en fatbikes wordt als gevaarlijk ervaren door Van der Horst en Wim Bot van de Fietsersbond. De Fietsersbond is echter tot nu toe geen voorstander van een maximum fietssnelheid, omdat er al een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur geldt voor e-bikes. Probleem hierbij is dat er onvoldoende op wordt gehandhaafd, aldus Bot.
Het aanpakken van opgevoerde e-bikes heeft volgens Bot prioriteit, maar hij pleit ook voor het verplaatsen van snellere fietsers naar de rijbaan of het creëren van aparte fietspaden voor hen. Een voorbeeld hiervan is te zien in Katwijk, waar snelle fietsers sinds half april een eigen weggedeelte hebben op de boulevard.
Veilig Verkeer Nederland staat positief tegenover het idee van een maximumsnelheid op fietspaden, maar ziet dit niet als dé oplossing. Het verbeteren van de fietsinfrastructuur, zoals het verbreden van fietspaden, wordt ook benadrukt als belangrijk om de veiligheid te waarborgen.