DPG Media neemt RTL Nederland over en versterkt positie op Nederlandse mediamarkt

Gepubliceerd op 28/06/2025 05:00 in Binnenland

DPG Media heeft aangekondigd dat zij RTL Nederland heeft overgenomen, waardoor zij nog groter worden in de Nederlandse mediasector. Met de toevoeging van televisiezenders van RTL, Buienradar en Videoland aan hun portfolio, beschikt DPG nu over alle platforms om mediagebruikers te bereiken.

Hoogleraar media en journalistiek Mark Deuze van de Universiteit van Amsterdam werd gevraagd naar de mogelijke gevolgen van deze overname voor consumenten. Hij verwacht dat consumenten niet veel zullen merken, behalve mogelijk meer uniforme advertenties. Deuze voorziet wel dat de inhoud van de verschillende titels meer op elkaar kan gaan lijken, aangezien media in Nederland vaak elkaars inhoud overnemen.

De vorming van nieuwe stichtingen om de pluriformiteit te bewaken wordt door Deuze met argwaan bekeken. Hij denkt dat de makers meer last zullen hebben van de overname, omdat de tarieven die freelancers betaald krijgen vaak informeel worden bepaald door de sterkste speler op de markt.

DPG Media heeft aangegeven dat de overname nodig is om beter te kunnen concurreren met grote internationale techbedrijven zoals Google en Meta. Echter, Deuze vraagt zich af of dit 20ste-eeuwse businessmodel nog wel realistisch is en stelt voor om na te denken over alternatieve verdienmodellen zoals lidmaatschapsstructuren of fondsen.

De overname van RTL Nederland door DPG Media heeft de positie van DPG in de Nederlandse mediamarkt verder versterkt, maar roept vragen op over de toekomst van de diversiteit in het Nederlandse medialandschap en de impact op de positie van freelancers in de sector.

Lees meer nieuws in binnenland