Brandweer vraagt om strengere regelgeving omtrent brandveiligheid bij energietransitie
Gepubliceerd op 20/06/2023 04:00 in Binnenland
Brandweerlieden worden vaker geconfronteerd met de vraag hoe ze een zonnepaneel of elektrische auto moeten blussen. Door de energietransitie verandert het werk van de brandweer en ze zijn niet op elk scenario voorbereid, zegt Willemjan Muysson, programmamanager Veilige Energietransitie bij Brandweer Nederland. Nederland is niet voldoende voorbereid op de gevolgen van zonnepaneelbranden, aldus het Verbond van Verzekeraars.
Nederland telt ruim 2 miljoen huizen met zonnepanelen en meer dan een half miljoen laadpalen. Er rijden inmiddels zeker 350.000 elektrische auto's en zo'n 3,4 miljoen e-bikes. Dit alles vergroot de kans dat de brandweer te maken krijgt met een brandend elektrisch voertuig of zonnepaneel. Het blussen van zo'n brand vergt vaak een andere aanpak, zoals het gebruik van een speciale 'dompelbak' voor elektrische auto's.
Bij de grote woningbrand in Arnhem duurde het elf uur voordat de vlammen gedoofd waren. De daken van de huizen waren helemaal bedekt met zonnepanelen, waardoor het bluswater van de panelen droop zonder de brandhaard te bereiken. Het was daardoor onmogelijk om een 'stoplijn' aan te leggen. De zonnepanelen zaten bovendien direct tegen de isolatiewand, waardoor de brand praktisch niet te compartimenteren was.
Volgens Nils Rosmuller, lector Energie-en Transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), zijn er in de eerste helft van dit jaar al zo'n 55 branden met zonnepanelen geweest, terwijl dat er de jaren ervoor gemiddeld zo'n 35 waren. In ruim 80% van deze gevallen was er sprake van ondeugdelijke installatie.
Brandweer Nederland en brancheorganisatie Techniek Nederland vinden dan ook dat er strengere bouwregels moeten komen die geüpdatet moeten worden naar de energietransitie. Daarnaast pleiten zij ervoor dat alleen nog erkende installateurs zonnepanelen mogen plaatsen en aansluiten. Dit zou branden kunnen voorkomen, aangezien de zonnepanelen zelf een veilig product zijn, maar problemen ontstaan door menselijke fouten.
Hoewel de brandweer beschikt over gespecialiseerd materieel en richtlijnen voor het bestrijden van zonnepaneelbranden, valt niet op alle scenario's vooraf te trainen en is er geen extra geld voor de brandweer, wat een knelpunt is. Daarom moeten problemen aan de voorkant worden aangepakt, aldus Muysson.