LAKS roept op tot verandering in gewicht van centrale eindexamens
Gepubliceerd op 26/05/2025 22:00 in Binnenland
Voor bijna 180.000 middelbare scholieren is vandaag de laatste dag van de centrale eindexamens aangebroken. Deze examens wegen zwaar mee in het eindcijfer en voor velen is het erop of eronder. Scholierenorganisatie LAKS pleit echter voor verandering.
Het LAKS roept op om de centrale eindexamens niet voor de helft, maar voor een kwart te laten meewegen. Met de campagne Ik ben meer dan één toets benadrukt de organisatie dat het niet meer van deze tijd is om één toetsmoment zo bepalend te laten zijn.
Volgens LAKS-voorzitter Puk Donken zorgen de huidige examendruk voor slaapproblemen, piekeren en enorme stress bij leerlingen. Het LAKS maakt zich zorgen over het mentale welzijn van de scholieren en vindt dat het eindcijfer niet alleen afhankelijk moet zijn van één toetsmoment.
De druk van de examens heeft impact op het mentale welzijn van de leerlingen, aldus Donken. De scholieren ervaren het gevoel dat er veel vanaf hangt en dat heeft invloed op hun stressniveau. Het LAKS benadrukt dat het belangrijk is om het mentale welzijn van de leerlingen meer te waarderen in de maatschappij.
Hoogleraar ontwikkelingswetenschappen, Martijn Meeter, staat achter het voorstel van het LAKS. Hij constateert dat de examenperiode veel stress oplevert bij scholieren en dat faalangst, een blackout of simpelweg een slechte dag grote gevolgen kunnen hebben op het eindcijfer.
Meeter benadrukt dat de schooltoetsen leerlingen voldoende voorbereiden op het hoger onderwijs en dat de centrale examens daar veel minder invloed op hebben. Hij wijst naar België, waar geen centrale eindexamens zijn en veel leerlingen in het eerste jaar van het hoger onderwijs zakken vanwege ondermaatse voorbereiding.
Een alternatief systeem wordt gevonden in Duitsland, waar leerlingen de mogelijkheid hebben om mondeling examens te herkansen. Meeter gelooft dat mondelinge examens zorgen voor minder stress en meer ruimte voor leerlingen om zich te bewijzen.