NS past sprinter-treinen aan voor meer zitplaatsen in tweede klas
Gepubliceerd op 26/05/2025 10:00 in Binnenland
De Nederlandse Spoorwegen gaan de komende maanden 190 sprinter-treinen ombouwen om zo meer zitplaatsen in de tweede klas te creëren. Volgens de NS is de eerste klas in dit type trein maar voor ongeveer 10 procent bezet tijdens de spits, terwijl reizigers in de tweede klas op drukke momenten moeten staan.
Minder reizigers maken sinds de coronapandemie gebruik van de eerste klas in sprinters, volgens de NS vanwege veranderde reiswensen. Veel forenzen reizen nog maar een paar keer per week naar kantoor vanwege het thuiswerken en hebben daarom geen behoefte aan een eersteklaskaartje of -abonnement.
Daarom besloot de NS om deze zomer de treinen aan te passen, waardoor er 3580 extra stoelen beschikbaar zullen zijn voor tweedeklasreizigers. De intercity-treinen zullen echter wel gebruik blijven maken van de eerste klas en worden niet aangepast.
Het ombouwen van de sprinter-treinen kost relatief weinig tijd. Na de ochtendspits worden de treinen naar een rangeerterrein gebracht waar de rode eersteklasstoelen een andere hoes krijgen en enkele stickers worden aangepast. Zo kunnen de treinen voor de avondspits weer in gebruik worden genomen.
Sinds 1956 kent Nederland twee treinklassen, nadat de derde klas werd afgeschaft en de tweede klas de eerste klas werd. Enkele regionale lijnen, zoals bij Arriva in Noord-Nederland en Qbuzz bij Dordrecht, hebben zelfs helemaal geen eerste klas meer. Dit wordt gedaan om de capaciteit te vergroten en meer reizigers te kunnen vervoeren.
Hoewel zowel de NS als reizigersorganisatie Rover tegen het afschaffen van de eerste of tweede klas zijn, omdat deze in een behoefte voorzien, moeten alle sprinter-treinen volgens planning volgend jaar zomer zijn omgebouwd.