Staalslakken als bouwmateriaal: gebrekkige wetgeving zorgt voor milieurisico's

Gepubliceerd op 16/05/2025 15:00 in Binnenland

Het gebruik van vervuilende staalslakken als bouwmateriaal in wegen en waterwerken leidt tot toenemende kritiek van toezichthoudende instanties. Uit onderzoek van Nieuwsuur en Nieuws & Co blijkt dat Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al jaren op de hoogte zijn van de risico's, maar deze informatie niet delen met de buitenwereld.

In Friesland komen de gevolgen van het gebruik van staalslakken pijnlijk aan het licht. Provinciale Statenleden Jochem Knol (GroenLinks) en Tjitte Hemstra (FNP) onthullen de milieuschade die is ontstaan bij de aanleg van de Haak om Leeuwarden. De Haak, een belangrijke verbindingsweg, blijkt een proefproject te zijn waarbij staalslakken worden gebruikt in de fundering. Dit leidt tot ernstige milieuproblemen en hoge kosten voor de provincie.

Ondanks waarschuwingen van instanties als de Inspectie Leefomgeving en Transport en het RIVM, blijft het ministerie vasthouden aan het standpunt dat staalslakken veilig zijn bij correct gebruik. In andere projecten van Rijkswaterstaat ontstaan echter eveneens problemen met staalslakken, zoals bij de snelweg A28 bij Hoogeveen.

Het ministerie geeft een bijzondere verklaring af aan Tata Steel, waarin staalslakken worden bestempeld als "bijproduct" in plaats van afval. Dit zorgt ervoor dat het materiaal zonder restricties kan worden toegepast, ondanks de milieurisico's die ermee gepaard gaan.

De Inspectie Leefomgeving en Transport blijft aandringen op maatregelen en waarschuwt voor de onvoldoende bescherming van het milieu tegen staalslakken. Ondanks aankondigingen van nieuw onderzoek en mogelijke verboden op het gebruik van staalslakken, lijkt er nog geen concrete actie te worden ondernomen.

Het gebrek aan adequate regelgeving en de onduidelijkheid over de risico's van staalslakken blijven zorgen voor milieuproblemen en hoge kosten voor lokale overheden. De roep om strengere maatregelen en een snelle aanpak van het probleem wordt steeds luider.

Lees meer nieuws in binnenland